Hoezo verboden stad? - Reisverslag uit Peking, China van Ruud Leede - WaarBenJij.nu Hoezo verboden stad? - Reisverslag uit Peking, China van Ruud Leede - WaarBenJij.nu

Hoezo verboden stad?

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

05 Augustus 2017 | China, Peking

De wekker ging pas om zeven uur, uitslapen dus. Maar omdat we al om tien uur afgepeigerd naar bed gingen. Kwam er van dat uitslapen weinig terecht. Dus alle tijd voor het opstaanritueel en het bijwerken van de vermoeide uitstraling. Ontbijt in een prachtige zaal met een zeer rijke variatie aan etenswaren. Van Danish Pastry tot Chinese noedels met toebehoren. Even zoeken dus, maar een vol bord  heb je zo. Bakje thee er bij en je kunt de dag weer aan.
Dat was nodig ook, want om 8.30 uur stond Mr. Tim te wachten om ons persoonlijk door het Chinese werelderfgoed te leiden. Eerst een ritje naar een nog ontwakende winkelstraat in een oud deel van de stad, aan de kop van het Plein van de Hemelse Vrede. Beetje populair, maar wel een leuke binnenkomer. Na het doorlopen van allerhande veiligheidsprocedures in gangetjes en oversteektunnels bereikten we het grote plein. Daar begon het net te rommelen en de druppelen, zodat we twee opvouwparaplus  moetsen kopen om het hoofd droog te houden. Midden op het plein staat het mausoleum van Voorzitter Mao. Aan de randen van het plein staan het parlementsgebouw, de bieb en diverse wachttorens. Het plein is, aldus Mr. Tim, het grootste plein van de wereld en er kunnen een miljoen mensen op staan. Kortom, een aardige vlakte!
Precies tegenover ons startpunt ligt de Verboden Stad, waar een akelige hoeveelheid andere bezoekers ook naar toe wilden. Reuze groot complex met zo veel verschillende ruimtes dat het je op enig moment gaat duizelen. Vooral het besef dat de keizer zoveel macht had maakt het totaal heel bijzonder. Want hoe zorg je ervoor dat alle 300 concubines tevreden gesteld worden. Na de verboden stad konden we bijtrekken bij een theeceremonie. Allerlei soorten thee met verschillende functies voor het gestel. Daarna natuurlijke de onvermijdelijke aankopen, zodat je gelaafd en bijna platzak buiten komt. Bij de verhalen krijgen bezoekers vanaf nu dan ook een bakje thee!
Na de aankomst in het hotel was de pijp leeg. Graadje of 34 met een gevoelstemperatuur van 40 is te veel voor een blanke. Vandaar een rondje douchen en daarna een klein dutje. Na het dutje een bak noedels, want om 18.20 uur zou Mr. Tim weer paraat staan voor een echte Chinese spektakelvoorstelling, Dynasty of the Golden Mask. De voorstelling was in Beijingversie van Disneyland meets de Efteling. Daar gingen we onder leiding van Tim met de metro naar toe. Rappe rit, waarbij de andere passagiers verbaasd keken hoe Ruud zijn hoofd bijna stootte tegen een stang die voor sommige anderen buiten bereik bleef. De voorstelling was een groots evenement met dans, acrobatiek, special effects (bij een overstroming liep het water echt van alle kanten over het podium), levende pauwen en dat allemaal op een bedje van donderende muziek. Soms een beetje overdone, maar wel heel mooi. Na de voorstelling met de taxi naar het hotel, waar een biertje en een pak Tuc de avond afmaken. Morgen de grote muur en de afsluiting van de reis. Je zou er weemoedig van worden.